ALPINE A390: SPORT FASTBACK MET HET DNA VAN ALPINE 

 

De Alpine A390 is ontwikkeld met één duidelijke obsessie: maximaal rijplezier. Deze compleet nieuwe sport fastback belichaamt het DNA van Alpine én de opwinding van het rijden in een Alpine A110 – maar dan met extra veelzijdigheid. Oftewel: een raceauto in maatpak.

 Met de innovatieve elektrische aandrijflijn bestaande uit drie elektromotoren – één voor, twee achter – is de A390 voorzien van vierwielaandrijving. Deze primeur voor Alpine maakt de introductie mogelijk van Alpine Active Torque Vectoring. Dit systeem verdeelt het koppel per wiel en tilt zowel rijdynamiek als veiligheid en wendbaarheid naar een hoger niveau. Deze technologie is normaal gesproken voorbehouden aan auto’s in hogere segmenten, maar staat hier ten dienste van de ultieme rijbeleving – belangrijker nog dan puur vermogen.

 De Alpine A390 presteert onder alle omstandigheden compromisloos. Of het nu gaat om scherpe bergpassen of het circuit – deze sport fastback staat altijd paraat. De A390 is het tweede model in de Dream Garage van Alpine. Na de compacte A290 en vóór de volledig elektrische opvolger van de A110 vormt deze sport fastback een strategische stap voor het merk. Met zijn expressieve design en geavanceerde technologie spreekt hij niet alleen nieuwe particuliere klanten aan, maar ook de zakelijk rijder. Dankzij het Ampere platform waarop hij is gebaseerd, profiteert de A390 van slimme EV-technologie.

 De Alpine A390 wordt geproduceerd in Frankrijk, in de historische Manufacture Alpine in Dieppe. Deze fabriek ondergaat momenteel een grote transformatie en vormt de schakel tussen Alpines rijke verleden en zijn elektrische toekomst – zowel op het gebied van technologie als productiecijfers. De elektromotoren komen uit de fabriek in Cléon. De batterijen – ontwikkeld door Verkor voor hoge prestaties – worden in Douai geassembleerd en zijn opgebouwd uit cellen en modules die in Duinkerken worden geproduceerd. Elk detail van de A390 ademt Frans vakmanschap: van de speciaal ontwikkelde banden van Michelin tot het audiosysteem van Devialet.

 Philippe Krief, Alpine CEO
 "The Alpine A390, or how to reinvent the spirit of the A110 in a 5-seat sport fastback. The A390 is the quintessential Alpine, combining sportiness and performance with technology and refinement, all for a unique driving experience that is equally suited to everyday use and more spirited driving. Inspired by French design expertise, its distinctive styling will delight all lovers of beautiful sports cars, just as Alpine has done for more than 70 years. Above all, this all-wheel-drive sport fastback is the finished product from a team of passionate men and women who believe electric sportiness is meaningful and are working hard to do it justice."


Blijf op de hoogte of ontdek meer over de Alpine A390.


BLIJF OP DE HOOGTE

ONTDEK MEER



   



DESIGN VAN EEN SPORTAUTO IN MAATPAK

 In de vorm van een elegante sport fastback met uitgesproken karakter combineert de Alpine A390 vloeiende lijnen en sportiviteit met een uitnodigend interieur voor vijf personen. De afmetingen zijn royaal – uniek voor Alpine – maar toch compact: 4,615 meter lang, 1,885 meter breed en 1,532 meter hoog. Van veraf én dichtbij ademt de A390 100% Alpine DNA. De coupéachtige proporties zijn direct op afstand zichtbaar en de achterruit in de vorm van een vizier en compacte glaspartijen geven de auto optisch een compacte uitstraling. Dichterbij vallen details op, zoals de fraaie lijn over de achterportieren waarin de portiergrepen zijn geïntegreerd, de scherp afgetekende schouderpartij en de rand op de motorkap die de lucht geleidt voor optimale aerodynamica. Op kleine afstand onthult elk detail zijn finesse: de voorbumper met driehoekige vormen geïnspireerd op bergtoppen, luchtopeningen voor de zogenoemde air curtains en een verlichtingssignatuur vol unieke details. Aan de voorzijde vormt een cluster van verlichte driehoeken – ‘Cosmic Dust’ – een soort komeetvorm. Zodra de bestuurder nadert, lichten ze op in een welkomstsequentie. Aan de zijkant wordt het Alpine-logo met sneeuwvlokken op de grond geprojecteerd. Achterop omlijsten gefragmenteerde driehoeken een volledig uitgelicht Alpine-woordmerk. Slanke lichtunits voor en achter versterken het gevoel van lichtheid en snijden als messen door de duisternis. Elk detail telt – zelfs het A-logo met de altijd voorwaarts gerichte pijl en het optionele driekleurige vlaggetje op de C-stijl, net als op die van de A110.

Aerodynamica als hart van het design
Elk detail van de Alpine A390 draagt bij aan de aerodynamica, die essentieel is voor de actieradius. De vorm volgt de functie, met een daklijn onder een hoek van 17°, spoilers en luchtgeleiders rond de achterwielen en een achterdiffuser onder een hoek van 8°, geïnspireerd op de Le Mans Daytona h-prototype raceauto’s (LMDh). Een discrete zwarte spoiler, geïntegreerd aan de onderrand van de achterruit, maakt het aerodynamische pakket compleet. Het resultaat: een perfecte balans tussen efficiëntie en elegantie. Een subtiele verwijzing naar het verleden is te vinden in een van de hoeken van de voorruit, waar een klein silhouet van de legendarische Alpine A110 is ‘verstopt’. 


Kleuren en wielen: exclusiviteit tot in de details 

De Alpine A390 is leverbaar in zes carrosseriekleuren: noir profond, bleu abysse, bleu alpine vision, argent mercure, blanc topaze en gris tonnerre mat (Atelier 2025). Afhankelijk van de uitvoering is het dak in carrosseriekleur of in contrasterend zwart gespoten. Dorpelpanelen en wielkastranden zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Eveneens afhankelijk van de uitvoering is de A390 voorzien van exclusieve aerodynamische wielen, geïnspireerd op die in de endurance-racerij. De 20-inch Cristal-wielen zijn uitgevoerd in hoogglans zwart met diamantgeslepen afwerking, of in matzwart (Atelier 2025). De optionele 21-inchwielen zijn een moderne interpretatie van het iconische Alpine Snowflake-design. Ze zijn er in hoogglans zwart, gesmeed en diamantgeslepen (GTS) en volledig matzwart, gesmeed (Atelier 2025).

Antony Villain, VP Design
 "Even before its stylistic expression, the A390's proportions are visible from afar with its A110-inspired profile. It offers a unique silhouette, an expression of the dynamic behaviour of our sport fastback. It features many elements from our A390_β show car, and its lighting signature takes its inspiration directly from the Alpine Alpenglow concept and the A424 Hypercar competing in the World Endurance Championship." 



   



De A390_β conceptauto van 2024 

De A390_β conceptauto werd gepresenteerd op de Mondial de l’Auto in Parijs in 2024 en liet al 85% van het definitieve ontwerp van de Alpine A390 zien. De proporties, het silhouet en de lichtsignatuur gaven een zeer realistisch voorproefje van de productieversie van de Alpine A390. Voor deze conceptauto koos Alpine voor innovatieve materialen met een mineraal karakter, zoals koolstofvezel en 3D-geprinte maatwerkonderdelen. De uitvoering was vooral spectaculair in het interieur, dat grotendeels zichtbaar was via de grote, tegenover elkaar openslaande portieren. 


INTERIEUR: EEN SPORTIEVE COCON VOOR VIJF PERSONEN

 Wie instapt in de Alpine A390, betreedt een wereld die volledig in het teken staat van sportiviteit. Toch is ook veel aandacht besteed aan comfort en afwerkingskwaliteit. Het dashboard, de middenconsole en de portierpanelen zijn bekleed met leder en omgeven door een verfijnde lichtsfeer. De dominante kleur is blauw, in lijn met de Alpine A290. De cockpit is volledig op de bestuurder georiënteerd. Twee HD-schermen – 12,3 en 12 inch – zijn op de bestuurder gericht en dompelen hem of haar onder in de wereld van Alpine. De fysieke bediening van de klimaatregeling zorgt ervoor dat je instellingen kunt aanpassen zonder je blik van de weg te halen. Het verwarmbare sportstuur is bekleed met Nappa Bleu-leder, heeft een afgevlakte onderzijde en een centrale markering. In het stuur zijn knoppen geïntegreerd voor bediening van de rijmodi, rijhulpsystemen, telefoon, spraakassistentie en de weergavemodi van het instrumentenpaneel. Twee specifieke aluminium bedieningsknoppen, geïnspireerd op de Formule 1, maken het mogelijk om het regeneratieniveau te regelen (de blauwe RCH-draaiknop voor Recharge tot en met de One Pedal-modus) en om te schakelen naar de boostfunctie voor inhaalacties en launch control (de rode OV-knop voor Overtake). Voor de audiobediening is een apart schakelpaneel voorzien. 


Design en materialen met het DNA van de A110 

De hoge middenconsole is geïnspireerd op het iconische ontwerp van de A110 en bevat de kenmerkende Alpine RND-transmissieknoppen. Aan weerszijden bevinden zich twee te personaliseren ‘vleugels’ die het geheel visueel omlijsten. De Alpine A390 is voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmbare Alpine Sport-stoelen die optimale ondersteuning en comfort bieden. De bekleding varieert per uitvoering en bevat sportieve materialen zoals Alcantara-microvezel. Hoog in de rugleuning is het A-logo in pijlvorm geïntegreerd. In de topuitvoering is de A390 uitgerust met Alpine Sport Seat by Sabelt®-kuipstoelen, bekleed met blauw en grijs Nappa-leder. Optioneel zijn deze stoelen aan de achterzijde afgewerkt met inzetten van geweven of gesmeed carbon – in lijn met de afwerking van het dashboard. 


Raffinement en functionaliteit tot in de details 

De gebruikte materialen en afwerking zijn uiterst verfijnd, tot in de kleinste details. Zo zijn er aluminium luidsprekerroosters van Devialet, optionele microvezel hemelbekleding en personalisatiemogelijkheden via atelier Alpine – zoals kleurkeuze voor de remklauwen, stoelen en wielen. De Alpine A390 heeft vijf portieren voor een gemakkelijke instap. Achterin profiteren de twee ‘buitenste’ passagiers van extra zijdelingse steun tijdens dynamisch rijden. Tot slot biedt de A390 een ruime bagageruimte van 532 liter, die dankzij een optionele dubbele bodem nog veelzijdiger inzetbaar is.

ALPINE KNOWHOW OP HET PLATFORM VAN RENAULT GROUP

De Alpine A390 combineert het comfort en de wendbaarheid die kenmerkend zijn voor Alpine met de praktische eigenschappen van het C-segment. Om dit waar te maken onderging het AmpR Medium-platform van Renault Group een grondige herziening. Het resultaat: deze sport fastback met dynamische prestaties van topniveau. Het karakter van de A390 komt tot uiting in zijn naam: volgens de nomenclatuur van Alpine staat de 3 voor het segment en de 90 voor de veelzijdigheid en het dagelijkse gebruiksdoel van het model. Met een lengte van slechts 4,615 meter combineert de A390 grote spoorbreedtes voor meer stabiliteit met exclusieve, gesmeed aluminium driehoekige dwarsgeplaatste wieldraagarmen. De korte wielbasis van 2,708 meter draagt bij aan zijn speelse wendbaarheid. Dankzij het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling – 49% voor en 51% achter – biedt de A390 een uitzonderlijk uitgebalanceerde rijervaring. De ‘skateboard-architectuur’ en compacte voorste elektromotor maken een korte overhang aan de voorzijde mogelijk. Achter biedt een speciaal aluminium subframe, eveneens geproduceerd in Frankrijk, plaats aan twee elektromotoren. Deze configuratie maakt bovendien een verlaagd bagagecompartiment mogelijk voor extra laadvolume.

Prestaties en tractie op topniveau
De vierwielaandrijving, mogelijk dankzij de drie elektromotoren, biedt voorbeeldige tractie onder alle omstandigheden. De GTS-versie staat garant voor indrukwekkende prestaties: een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden, met een gecombineerd vermogen van 346 kW (470 pk) en tot 808 Nm koppel. Deze cijfers evenaren de prestaties van de Alpine A110 R. De twee achterste motoren activeren het Alpine Active Torque Vectoring-systeem, dat een cruciale rol speelt in de rijdynamiek van de A390 (zie volgend hoofdstuk).

Onderstel: inspiratie uit de A110 

De afstelling van het onderstel is gericht op maximale lichtvoetigheid, stabiliteit en reactievermogen – zo dicht mogelijk bij de beleving van de A110, het referentiemodel binnen het Alpine-gamma. Dankzij deze ambitieuze specificaties rijdt de A390 levendig en is hij gemakkelijk onder controle te houden. De wielophanging is voorzien van hydraulische aanslagdempers voor een optimale balans tussen comfort en wegligging. De ingenieurs van Alpine kozen voor een extreem directe stuuroverbrenging, wat resulteert in minimale stuurhoeken en een intuïtieve stuurrespons. Ook de rembediening kreeg veel aandacht. De A390 biedt goede doseerbaarheid onder alle omstandigheden, met een remgevoel, fadingbestendigheid en remkracht die passen bij zijn prestaties. Voor het eerst maakt Alpine gebruik van remschijven met een diameter van 365 mm en met 6-zuiger remklauwen.

Veiligheid en assistentie zonder compromissen
De Alpine A390 is uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen (ADAS). Op het digitale instrumentenpaneel wordt de omgeving van de auto realistisch weergegeven. Nieuwe functies als vermoeidheidsherkenning met noodremfunctie, automatische noodremassistentie – zowel vooruit als achteruit – rijstrookassistentie en uitstapwaarschuwing bij parkeren, vullen de traditionele systemen aan. Met de My Safety-knop links op het dashboard kan de bestuurder zijn ADAS-instellingen met één aanraking personaliseren. Denk aan (de)activering van systemen, de mate van tussenkomst en de geluidssignalen. Tot slot is de A390 standaard voorzien van adaptieve cruise control met stop & go-functie. Afhankelijk van de uitvoering is er ook een functie die de auto laat uitwijken voor bijvoorbeeld passerende tweewielers.

 Sovany Ang, VP Product Performance
"We set the bar very high in terms of performance for the A390. Our engineers and test drivers have developed innovations that enable us to meet this technological challenge and achieve performance worthy of an A110 while ensuring the safety and comfort of a versatile electric fastback. Combined with its unique design, we are extremely proud of the result: a new Alpine that is as innovative as it is faithful to the brand’s spirit.”

A390: Alpine investeert in Frans industrieel ecosysteem
De Alpine A390 wordt geassembleerd in de Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé – de historische fabriek van Alpine – die is omgebouwd voor de productie van elektrische modellen en opgeschaald voor de productie van de A390. De assemblagelijn is aangepast en gemoderniseerd, en ook de logistieke processen zijn herzien. Zo is er een nieuw afleverterrein naast de fabriek gerealiseerd en zijn er plannen voor een onderdelenmagazijn op enkele kilometers afstand. De A390 maakt gebruik van de elektrische expertise van lokale Ampere locaties om de internationale ambities van het model te ondersteunen. De elektromotoren zijn afkomstig van de Ampere Manufacture in Cléon. De hoogwaardige Verkor batterijen bevatten modules die worden geproduceerd in Duinkerken en geassembleerd in de Ampere Electricity Manufacture in Douai. Het onderstel is ontwikkeld en wordt gebouwd in de fabriek van Renault in Le Mans.

Anne-Catherine Basset, Industrial Director of Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé
"It took two years to prepare the site to house the Alpine A390 to enable production with twice as many part numbers to be delivered and three times as many lorry flows each day, making the Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé the Renault Group's most compact plant. More than 10,000 hours of training have been distilled to adapt skills and provide the necessary authorisations for the assembly of electric vehicles. The arrival of 80 new employees of all profiles, from operators to managers, brings the total number of employees to 377 today, all passionate about the brand."

 Speciaal ontwikkelde Michelin-banden voor de A390 

Michelin en Alpine werken sinds 2012 nauw samen. De banden van de Alpine A390 zijn geproduceerd door Michelin en voorzien van de speciale A39-markering. De Franse bandenfabrikant ontwikkelde de banden in samenwerking met Alpine om het beste compromis tussen grip en actieradius te bereiken. De banden zijn perfect afgestemd op het onderstel en het rijgedrag van de A390. 20-inch Michelin Pilot Sport EV (GT-versie: 245/45 R 20): een sportieve zomerband met geoptimaliseerde energie-efficiëntie die grip, duurzaamheid en rijbereik combineert. 21-inch Michelin Pilot Sport 4S (GTS-versie: 245/40 ZR 21): de sportiefste zomerband, ontworpen om het volledige prestatiepotentieel van de A390 te benutten, zowel op droge als natte wegen. 20-inch Michelin Cross Climate 3 Sport (245/45 R 20): een all-seasonband met uitstekende grip onder uiteenlopende omstandigheden, specifiek bij koud, nat of besneeuwd weer.

 AANDRIJFLIJNEN: PRESTATIES EN ACTIEVE KOPPELVERDELING

 De Alpine A390 heeft een originele aandrijflijnarchitectuur met drie elektromotoren. Hiermee biedt de auto vierwielaandrijving in een opzet die aanvoelt als achterwielaandrijving: een elektromotor met gewikkelde rotor vóór en twee volledig onafhankelijke, permanente magneet-synchrone motoren achter – één per achterwiel. Deze achterste motoren vormen het hart van het Alpine Active Torque Vectoring-systeem. Dit gepatenteerde systeem is uniek voor Alpine en is ontwikkeld op basis van intensieve testprogramma’s met Alpine-ingenieurs en -testrijders. Alle drie motoren worden geproduceerd in de Ampere fabriek in Cléon.

Twee versies, twee vermogensniveaus 

De Alpine A390 is leverbaar in twee uitvoeringen, elk met een eigen prestatieniveau. - De GT levert 294 kW (400 pk) en sprint van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 200 km/u. - De GTS levert 346 kW (470 pk) en maximaal 808 Nm koppel, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. De prestaties van de A390 behoren tot de top van zijn segment en zijn keer op keer reproduceerbaar – zonder vermogensverlies, zelfs wanneer de batterij niet volledig is opgeladen. Voor intensief sportief gebruik kan via het centrale scherm handmatige batterijconditionering worden geactiveerd. Hiermee wordt de batterij vooraf op temperatuur gebracht voor maximale prestaties of juist afgekoeld, bijvoorbeeld na intensief circuitgebruik.


   



DE MAGISCHE FORMULE ACHTER ALPINE ACTIVE TORQUE VECTORING

Robert Bonetto, VP Vehicle Projects 

"The driving force behind developing the A390's dynamics was to make it as fast and agile as the A110. To achieve this, we had to eliminate the impact of the battery's weight with a technical solution to enhance the perceived lightness. The design with three motors and Alpine Active Torque Vectoring made it possible to interact between the motors to manage the torque between the front and rear axles as well as on the outer wheel to influence the balance, transitioning from understeer to neutral or even oversteer, thereby acting on the handling." 


Actieve koppelverdeling: ultieme dynamiek en controle
De twee elektromotoren achter drijven elk een achterwiel aan en maken daarmee Alpine Active Torque Vectoring mogelijk. Dit actieve koppelverdelingssysteem kan tussen de achterwielen een verschil in aandrijfkracht creëren, onder meer door meer koppel naar het buitenste wiel te sturen. Dit genereert een natuurlijk draaimoment (yaw) rond de verticale as van de auto. Dat resultaat is een ongeëvenaarde rijdynamiek en wendbaarheid – eigenschappen die gedeeltelijk de massa en afmetingen van deze grotere sport fastback compenseren. Het systeem past de verdeling van het koppel tussen de achterwielen aan op basis van stuurhoek en rijsnelheid. Zo corrigeert het systeem het verschil in grip tussen links en rechts en wordt het koppel aangepast om onderstuur of overstuur actief te neutraliseren. Deze koppelvariatie werkt tijdens acceleratie, in bochten én tijdens rechtuit rijden. Alpine Active Torque Vectoring reageert in milliseconden – razendsnel en uiterst precies. De kern van het systeem ligt in de koppelverdeling tussen de drie motoren: eerst voor/achter in zijn geheel, daarna tussen links en rechts achter. Daarmee neemt de auto bochten met een verrassende lichtvoetigheid – alsof de Alpine A390 is voorzien van een sperdifferentieel – en wordt de tractie en stabiliteit in rechte lijn versterkt, bijvoorbeeld bij een ongelijke verdeling van de grip. Dit genereert een gevoel van sportiviteit, veiligheid en vertrouwenwekkende controle. In het instrumentenpaneel en in de Live Data-weergave van Alpine Telemetrics op het centrale scherm is de werking van het systeem zichtbaar voor de bestuurder.

Voorbereiding op tractie: Pre-Control en rijmodi

Het dynamische effect van Alpine Active Torque Vectoring wordt aangevuld met Alpine Torque Pre-Control – een koppelmanagementsysteem dat vooraf ingrijpt. Het systeem is ook bekend van de A290. Deze functie zorgt voor optimale tractie, zelfs bij het hoge koppel van maximaal 808 Nm dat de A390 levert. Via een speciale knop op het stuur zijn vijf rijmodi te selecteren: Save, Normal, Sport, Perso en de nieuwe Track-modus. In de standen Normal, Sport en Track worden de instellingen van Alpine Active Torque Vectoring, het ESC-systeem (Electronic Stability Control) en de tractiecontrole aangepast voor een optimale rijbeleving. Voor wie volledige vrijheid wenst, is het ESC ook volledig uit te schakelen via een speciale knop op het dashboard.

EEN BUITENGEWONE RIJERVARING

Laurent Hurgon, Alpine development driver 

"Thanks to the Alpine Active Torque Vectoring enabled by the A390's three engines, its dynamic handling and driving feel are very natural, with excellent man-machine feedback: the car is responsive to load transfers and allows drifting without counter steering. The bespoke tyres developed with Michelin also contribute significantly to the overall balance. The result is a truly sporty driving experience in 100% electric mode." 



   



 Rijdynamiek: natuurlijk, toegankelijk en intuïtief 

De rijdynamiek van de Alpine A390 is ontwikkeld met als oogmerk een natuurlijk en toegankelijk rijgedrag voor iedereen. Dat merk je aan de uitstekende doseerbaarheid van het gaspedaal en het remsysteem, de directe besturing met heldere feedback en de naadloze overgang tussen regeneratief en mechanisch remmen. Afhankelijk van de gekozen rijmodus past de A390 zich moeiteloos aan: van ontspannen comfortabel tot intensief en betrokken rijden. In stedelijke omgevingen is vooral de One Pedal-modus prettig, waarbij de auto volledig tot stilstand komt zonder gebruik van het rempedaal. 


Boostfunctie voor inhalen en circuitgebruik 

Via een rode knop op het stuur – gemarkeerd als OV (Overtake) – is het maximale vermogen met een druk op de knop beschikbaar. Deze boost duurt maximaal tien seconden en vereist daarna een herlaadtijd van dertig seconden. Na vijftien seconden is echter opnieuw een boost van vijf seconden beschikbaar. Deze gepatenteerde functie, geïnspireerd op de werelden van autosport en gaming, wordt visueel ondersteund: op het instrumentenpaneel verschijnt een animatie die snelheid en resterende boosttijd toont, terwijl op het centrale Alpine Telemetrics-scherm een dynamische weergave zichtbaar is. De A390 is ook voorzien van launch control voor de best mogelijke acceleratie vanuit stilstand. In de Sport-modus wordt deze geactiveerd door gelijktijdig gas en rem in te trappen en vervolgens de Overtake-knop in te drukken. Bij het loslaten van de rem volgt een explosieve acceleratie, begeleid door een spectaculaire animatie op het instrumentenpaneel en een specifiek geluid.

Instelbare energie-regeneratie
Het regeneratieniveau van de A390 is instelbaar in vier stappen via een blauwe fysieke draaiknop op het stuur – de RCH-knop (Recharge), geïnspireerd op knoppen die in de Formule 1 worden toegepast. In stand 0 rijdt de auto in vrijloop, zonder regeneratie. Stand 1 biedt motorrem vergelijkbaar met die van de A110 en in standen 2 en 3 wordt het regeneratieniveau progressief verhoogd. Stand 5 activeert One Pedal-driving, waarbij volledig zonder rempedaal gereden, versneld en vertraagd kan worden. Zo kan de bestuurder het regeneratiegedrag afstemmen op persoonlijke voorkeur, rijstijl of omstandigheden.

Rijgeluiden: intuïtieve feedback zonder motorlawaai
Omdat de Alpine A390 geen motorgeluid produceert, is auditieve feedback aan de bestuurder des te belangrijker. Alpine ontwikkelde daarom Alpine Drive Sound, dat op basis van het actuele koppel van de drie elektromotoren een geluid genereert dat de dynamische belasting weerspiegelt. Samen met akoestiekspecialisten en musici ontwikkelden de teams van Alpine twee klankprofielen op basis van trillings- en geluidsmetingen van de elektromotoren.

 - Sport: een intens geluid met rijke lage frequenties, afgestemd op acceleratiepieken en rijbeleving in lijn met de A110 – zonder een verbrandingsmotor te imiteren. 

- Daily: een lichter, rustiger geluid voor dagelijks gebruik. 


 In beide gevallen zijn twee geluidsniveaus in het interieur beschikbaar via het speciaal afgestemde audiosysteem. Die kunnen echter ook volledig worden uitgeschakeld. Specifieke klanken begeleiden de boost- en launch control-functies. Alpine blijft daarbij trouw aan zijn filosofie: eerlijke feedback die de beleving van het rijden en racen versterkt. Externe waarschuwingssignalen voor veiligheid Tot slot beschikt de Alpine A390 over een Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) – wettelijk verplicht bij snelheden tot 30 km/u, om voetgangers te waarschuwen voor een naderende elektrische auto. Hierbij kan worden gekozen voor een uniek Alpine-geluid of een neutraler alternatief. 


EEN BAANBREKENDE HIGH-PERFORMANCE BATTERIJ

De Alpine A390 is het eerste model dat wordt uitgerust met een high-performance batterij met geavanceerde celchemie, volledig ontwikkeld in Frankrijk door specialist Verkor – een primeur voor Alpine. De batterijmodules en -cellen zijn speciaal voor Alpine ontworpen en voldoen aan bijzonder strenge specificaties. De batterij kan extreem hoge ontlaadstromen aan – tot 1.200 A in afgiftemodus – om de drie elektromotoren te voeden en hun volle vermogen van 345 kW te leveren. Bovendien kan de batterij dit prestatieniveau herhaaldelijk leveren, ook bij een laadstatus van slechts 30% (SOC). Om dit mogelijk te maken, ontwikkelde Verkor een volledig nieuwe architectuur voor de 400-voltbatterij, met een specifiek gedimensioneerd koelsysteem met verhoogde waterdoorstroming en NMC-celchemie met hoog nikkelgehalte en hoge energiedichtheid.

Actieradius en opladen: hoog rendement en korte laadtijden

Dankzij de royale 89 kWh batterijcapaciteit biedt de Alpine A390 een actieradius tot 555 kilometer (WLTP, onder voorbehoud van homologatie) met 20-inchwielen, en tot 520 kilometer met 21-inchwielen. Een warmtepomp is standaard op alle uitvoeringen en draagt bij aan efficiënt thermisch beheer en behoud van het rijbereik. DC-snelladen is mogelijk met vermogens tot 190 kW, maar belangrijker dan het piekvermogen is het vermogen om gedurende langere tijd hoog vermogen vast te houden. De batterij van de A390 blinkt uit met zijn gemiddelde laadvermogen, waarmee in minder dan 20 minuten genoeg energie kan worden toegevoegd voor twee uur rijden op de snelweg. Van 15 tot 80% laden duurt minder dan 25 minuten*. De ingebouwde EV-routeplanner in Google Maps houdt rekening met de route, het realtime verbruik en de batterijstatus en -temperatuur en activeert automatisch de batterijconditionering. Zo wordt de route onderweg optimaal afgestemd. Via de My Alpine-app op de smartphone is voertuigdata op afstand beschikbaar: locatie, kilometerstand, resterende actieradius, laadstatus en resterende laadtijd. Gebruikers kunnen routes plannen op basis van laadbehoefte, laadsessies en voorverwarming van het interieur inplannen en zelfs de claxon en de verlichting op afstand activeren. De standaard 11 kW-boordlader (optioneel 22 kW) ondersteunt bidirectioneel laden (V2L) – via een optionele adapter kan bijvoorbeeld een elektrische fiets worden opgeladen. * Indicatieve waarden onder voorbehoud van definitieve homologatie. 


 HIGH-TECH COCKPIT MET SPORTIEVE SFEER

 Bij het instappen in de Alpine A390 worden de inzittenden verwelkomd met een beeld-en-geluidsequentie. Dankzij het Devialet-audiosysteem ontstaat een ruimtelijke, meeslepende geluidsbeleving, terwijl een animatie met het Alpine-logo eindigt in een metalige flits. Zo ontstaat een cocon van concentratie die perfect aansluit op de intense rijervaring die volgt. Het digitale 12,3-inch instrumentenpaneel achter het stuur en het verticale 12-inch infotainmentscherm creëren een unieke sfeer dankzij de grafische vormgeving, interfaces en functies die exclusief zijn ontwikkeld door Alpine. Het resultaat is een digitale totaalervaring, met thematische visuals die passen bij de sportieve en luxueuze wereld van de A390. Het instrumentenpaneel toont links het vermogensverbruik of de laadstatus en rechts de snelheid. Een rode lijn markeert snelheidslimieten op basis van verkeersbordherkenning. Onderaan wordt het regeneratieniveau weergegeven. Er zijn vier weergavemodi beschikbaar: - Iconic: met vermogens- en snelheidsmeters - Navigation: met Google Maps-kaartweergave - ADAS: toont de A390 in zijn omgeving in augmented reality, inclusief carrosseriekleur en dynamische animaties van richtingaanwijzers en remlichten - Minimal: met alleen essentiële rij-informatie De achtergrond verandert mee met de gekozen rijmodus, die zichtbaar is onder in het cluster. 


Infotainment en connectiviteit

Het centrale, verticale 12-inch scherm toont grafische thema’s en een gebruikersinterface die volledig in lijn zijn met de designtaal van Alpine. Pictogrammen, lettertypes en de kenmerkende blauwe achtergrond zorgen voor visuele harmonie met het instrumentarium. Het Alpine Portal is gebaseerd op het Android Automotive-platform en maakt gebruik van Google Automotive Services. Dankzij FOTA-updates (Firmware Over The Air) blijft het systeem up-to-date. De bediening is intuïtief, via touchscreen of spraakassistent, vergelijkbaar met een tablet. Het scherm toont bovenin permanent de statusbalk (tijd, buitentemperatuur, netwerk), links de menuknoppen (home, media, telefoon, apps, instellingen) en onderin de klimaatregeling. De startpagina is aanpasbaar met widgets. Standaard inbegrepen zijn Google Maps met EV-routeplanner en Google Assistant. Via Google Play zijn diverse apps beschikbaar. Android Auto en Apple CarPlay worden ondersteund, zowel via een kabeltje als draadloos. De A390 biedt ook internettoegang voor apps, muziek en video. Via smartphonekoppeling kunnen gebruikers content van hun toestel afspelen op het centrale scherm.

Alpine Telemetrics: optimaliseer je rijervaring 

De Alpine Telemetrics-functie, doorontwikkeld op basis van die van de A290, biedt drie hoofdcategorieën voor de A390: Live Data, Coaching en Challenges. De werking van Alpine Active Torque Vectoring wordt hierin duidelijk uitgelegd. Telemetrics wordt bijgewerkt via de Playstore, net als een app, en biedt regelmatig nieuwe content. Meerdere gebruikersprofielen kunnen worden aangemaakt of gereset.

Live Data: het uitgebreide dashboard

Live Data toont rijgegevens in vier thema’s: - Agility: dwarskrachten en krachten in lengterichting (G-krachten), activatie van ABS/ESC, gebruik van Overtake-boost. - Power: monitoring van acceleratie en remmen (regeneratief of hydraulisch), opladen en boostpotentieel. - Endurance: energieverbruik, opgeslagen energie en batterijstatus. - Circuit: rondetijden, autogegevens (temperatuur batterij en elektromotor, bandenspanning en -temperatuur, remtemperatuur, percentage regeneratief en hydraulisch remmen, koppel en snelheid per motor, coastingtijd, thermisch beheer van de drie motoren).

Coaching: leertraject voor sportief rijden

De Coaching-sectie biedt stapsgewijze tips voor beter begrip van de auto, effectief gebruik van functies en het verbeteren van de rijvaardigheid. De basis gaat over kijktechniek, remmen en bochten nemen. Modules voor gevorderden gaan onder meer in op driftcontrole en batterijbeheer. Regelmatig wordt uitleg gegeven door ingenieurs of testrijders, afgestemd op kenmerken van de A390. Deze functie groeit mee met de gebruiker.

Challenges: videogame-achtige missies
De Challenge-functie daagt de bestuurder uit met missies rond wendbaarheid, power en lange afstanden. Dit gebeurt in spelvorm, met niveaus om je verder te ontwikkelen. Sommige opdrachten – zoals acceleratie, remmen of gaspedaalgebruik over een bepaalde afstand – doe je op een afgesloten weg. Duurzaamheidsmissies kunnen op openbare wegen en helpen bij anticiperend rijden.

Alpine Telemetrics ook op de smartphone
Als aanvulling op de ingebouwde functies komt er ook een externe app die Alpine Telemetrics uitbreidt met video-opname en datalogging via de smartphone. Via Bluetooth worden gegevens lokaal opgeslagen. Opnamen – waaronder video – kunnen worden afgespeeld met live overlay van onder meer vermogen, G-krachten, verbruik en temperaturen. Coaching en Challenges zijn ook in de app beschikbaar. Daarmee kunnen bestuurders hun rijervaring thuis analyseren en delen – inclusief beelden van hun ritten en eenvoudig te begrijpen live data. Ideaal om te leren, verbeteren en het wachten op de volgende rit spannender te maken.

Devialet: uitmuntende audio
Na de Alpine A290 werkt Alpine opnieuw samen met het Franse audiotechnologiebedrijf Devialet om een audiosysteem te ontwikkelen exclusief voor de Alpine A390. De expertise van Devialet is gebaseerd op meer dan 250 patenten voor baanbrekende innovaties op het gebied van audio. Het resultaat van ruim vijftien jaar geavanceerde ontwikkeling en R&D in akoestiek is hier toegepast in drie essentiële fasen van het ontwikkelingstraject: de dimensionering en specificaties van de geluidsinstallatie, toepassing van gepatenteerde technologie voor signaalverwerking en afstemming van het geluid, met keuze uit vijf luistermodi.

Hifi-systeem met 13 speakers en ruimtelijk geluid
De architectuur van het Devialet High Fidelity Audio System omvat een speciale versterker van 850 watt, een 224 mm subwoofer met ultralage frequentierespons en drie luidsprekers voorin (woofer, middentoner, tweeter met neodymiummagneet). Dit levert audiokwaliteit van hoog niveau – zowel voor muziekweergave als telefoongesprekken. In totaal zijn dertien luidsprekers verspreid in het interieur, inclusief een subwoofer en surroundspeakers in de achterste zijpanelen. Dit zorgt voor een meeslepende ervaring van hoge kwaliteit. De gepatenteerde SAM®-technologie garandeert perfecte luidsprekercontrole en zuivere, gebalanceerde geluidsreproductie.

Luistermodi en spatialisatie
Het systeem biedt vier luistermodi, afgestemd op individuele voorkeuren: Fidelity, Speech, Dynamic en Heavy. De premiumversie – het Devialet XtremeSound Audio System – is standaard in de GTS en optioneel op de GT. Deze versie voegt de SPACE™-modus toe, gebaseerd op een door Devialet ontwikkeld algoritme voor geluids-‘spatialisatie’. Deze modus biedt een breder frequentiebereik, hogere volumes, krachtigere bastonen en precieze klankopbouw. Het geluidsniveau en de balans passen zich automatisch aan op de snelheid van de auto.

Geïntegreerd met Alpine Drive Sound
Het Devialet-systeem werkt naadloos samen met de Alpine Drive Sound-geluidsprofielen – Sport en Daily – die via een aparte versterker worden aangestuurd en versterkt via het audiosysteem. Zo ontstaat een meeslepende rijbeleving die auditieve feedback geeft op de prestaties van de auto.


   



UITVOERINGEN EN UITRUSTING: GT EN GTS

De Alpine A390 is leverbaar in twee uitvoeringen – GT en GTS – die elk gekoppeld zijn aan een specifieke technische configuratie.

A390 GT: fraaie balans tussen prestaties en comfort
De Alpine A390 GT heeft een vermogen van 294 kW (400 pk) en accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden, met een topsnelheid van 200 km/u. Deze versie is voorzien van diamantgeslepen lichtmetalen 20-inch wielen met Michelin Sport EV-banden, geanodiseerde remklauwen en verchroomde Alpine-logo’s. In het interieur biedt de GT elektrisch verstelbare en verwarmbare sportstoelen, een verwarmbaar stuurwiel bekleed met Nappa-leder en 360°-cameraweergave op het centrale scherm. Het audiosysteem is van Devialet, met dertien luidsprekers voor een hoogwaardige luisterervaring.

A390 GTS: maximale prestaties en luxueuze uitrusting
De A390 GTS levert 346 kW (470 pk), sprint van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en bereikt een topsnelheid van 220 km/u. Deze uitvoering is voorzien van gesmede 21-inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S-banden die geoptimaliseerd zijn voor maximale grip. Voorin zijn Sabelt-kuipstoelen gemonteerd, bekleed met Nappa-leder en elektrisch verstelbaar, verwarmbaar én met massagefunctie. De hemelbekleding is uitgevoerd in microvezel. Het Devialet XtremeSound Audio System met dertien luidsprekers is standaard, net als het uitgebreide Alpine Telemetrics Expert-systeem. De GTS is ook nog voorzien van het Driving and Parking Pack, inclusief semi-autonoom rijden en automatisch parkeren.

Personalisatie en opties
Beide uitvoeringen van de Alpine A390 – GT en GTS – zijn te voorzien van diverse personalisatiepakketten. Zo zijn er packs met geweven of gesmeed carbon. Accessoires zoals wielinzetten en een dubbele bagageruimtevloer zijn eveneens leverbaar om de functionaliteit verder te verhogen. Alpine A390 Première Vroege kopers staan op poleposition met de Alpine A390 Première – een exclusieve kans om hun A390 te reserveren en die afgeleverd te krijgen twee weken vóór de officiële start van de levering in het vierde kwartaal van 2025. Als extra voordeel ontvangen zij een paar exclusieve Devialet X Alpine-oordopjes, waarmee ze ook buiten de auto kunnen genieten van de meeslepende audio-ervaring van de Alpine A390.


Alpine A390 Première

 TECHNICAL SPECIFICATIONS DIMENSIONS Length: 4,615 m Width: 1,885 m Height: 1,532 m Wheelbase: 2,708 m Front overhang: 925 mm Rear overhang: 982 mm Ground clearance: 152 mm Boot capacity: 532 litres WEIGHT Weight: from 2,121 kg MOTORISATIONS Wound-rotor synchronous motor at the front, two permanent-magnet synchronous motors at the rear. GTS: 345 kW (470 hp / 808 Nm, including 508 Nm at the rear) GT: 295 kW (400 hp / 650 Nm) BATTERY 89 kWh lithium-ion battery; Range up to 520–555 km WLTP (depending on tyres and subject to homologation). CHARGERS AC 11 kW bidirectional, 22 kW bidirectional optional; DC up to 190 kW. PERFORMANCE GTS: 0-100 km/h: 3.9 seconds, 0-1 000 m 22.5 seconds, top speed: 220 km/h GT: 0-100 km/h: 4.8 seconds, 0-1 000 m 24.1 seconds, top speed: 200 km/h Note: all technical data is indicative pending final certification and homologation