De Alpine A110 Trackside modellen beleven dit weekend hun debuut tijdens de Grote Prijs van Emilia-Romagna in Imola. Fernando Alonso en Esteban Ocon zullen de Alpine A110 Trackside modellen gebruiken voor hun dagelijkse ritten tijdens de Europese Grote Prijzen
De Alpine A110 Trackside modellen zijn van de motorkap, het dak tot de achterkant van de auto voorzien van de historische racekleuren van Alpine: blauw, wit en rood. Zij staan symbool voor het race-erfgoed van Alpine en voor de kleuren van de Franse en Britse vlag. De A110 Trackside is gebaseerd op de A110S, de krachtigste versie van de A110. Met zijn vermogen van 292 pk en zijn gewicht van 1.114 kg kan hij prat gaan op een indrukwekkende verhouding gewicht/vermogen van 262 pk/ton (3,8 kg/pk).
“Toen de A521 werd voorgesteld, was het echt een genoegen om de naam van Alpine te zien op een Formule 1-bolide. Vandaag geeft het precies hetzelfde gevoel om de naam van het Alpine F1 Team te zien op een A110,” zei Laurent Rossi, Algemeen Directeur van Alpine.
Deze Alpine A110 zijn specifiek bedoeld voor de ritten van de coureurs buiten het circuit van de Grote Prijzen Formule 1.
Alpine krijgt een nieuw directiecomité. Dat zal worden geleid door Laurent Rossi, Algemeen Directeur van de Business Unit Alpine en F1 Alpine Racing, en bestaat uit leiders van de belangrijkste functies: marketing, engineering, verkoop, kwaliteit, industrie, financiën, human resources, communicatie, productprestaties, design, informatiesystemen en -technologie.
Na het groeiende succes van zijn gamma confectiekleding, kleine lederwaren en accessoires sinds 2015 stelt Alpine zijn nieuwe Elégance-collectie voor. A110-klanten en fans van het merk kunnen hun passie verder ontplooien door een stuk uit de collectie te kopen. Deze collectie is exclusief verkrijgbaar online (boutique.alpinecars.com) en bij Alpine Centre Soestdijk.
Het Alpine F1 Team greep naast de punten bij de seizoen opener in de spotlights van het internationale circuit van Bahrein. Esteban Ocon eindigde als dertiende in de Grote Prijs Gulf Air van Bahrein en Fernando Alonso moest opgeven bij zijn terugkeer in de Formule 1.
Guanyu Zhou en Oscar Piastri, de F2-coureurs van de Alpine Academy, hebben dit weekend elk een overwinning behaald tijdens de openingswedstrijd van het FIA Formule 2-seizoen in Bahrein.
Na die eerste afspraak van het jaar voert Zhou het algemeen klassement aan met 41 punten. Oscar palmt de vierde stek in terwijl Christian de zevende plaats bezet.
Alpine is de geschiedenis van een merk, maar ook een geschiedenis van mensen en, vandaag, de geschiedenis van een comeback.
Tijdens het paasweekend lanceerde Alpine het vierde seizoen van de Alpine Elf Europa Cup met negentien auto’s op de startgrid.
De concurrenten troffen elkaar op het circuit van Nogaro, waar ze stuk voor stuk gecharmeerd waren door de uitzonderlijke kalender van een categorie die niet moet onderdoen voor de grootste Europese wereldkampioenschappen voor GT-wagens.
Geboeid door deze unieke omgeving en de daaruit voortvloeiende carrièreperspectieven zijn de hoofdrolspelers vastbesloten om het hele seizoen te strijden voor de drie titels (Algemeen, Gentlemen en Junior) en € 160.000 aan premies en dotaties, waarvan € 45.000 om de volgende stap te zetten en zich aan GT4-wedstrijden te wagen. Voor dit nieuwe seizoen werd de A110 Cup uitgerust met de motor van de A110S, die zijn vermogen zag stijgen tot 300 pk.
Parallel daarmee behaalden twee voormalige deelnemers aan de Alpine Elf Europa Cup een klinkende dubbelzege in het Franse FFSA GT-kampioenschap met de Alpine A110 GT4 van Gaël Castelli, die in 2019 de titel behaalde, en met Rodolphe Wallgren in Nogaro.
Na deze eerste wedstrijd in de Alpine Elf Europa Cup neemt Ugo de Wilde (Herrero Racing) de leiding in het algemene klassement, gevolgd door Laurent Hurgon (LSGROUP Autosport GP) en Lilou Wadoux (Patrick Roger-Autosport GP).
De concurrenten van de Alpine Elf Europa Cup ontmoeten elkaar binnenkort op het Circuit van Nevers Magny-Cours (7-9 mei) voor de tweede wedstrijd van seizoen 2021.
De A110 onderscheidt zich niet alleen door zijn lage gewicht maar ook door zijn gewichtsverdeling. Met zijn centraal achterin geplaatste motor, zijn brandstoftank en zijn batterij achter de voorwielen bereikt de A110 een nagenoeg perfect gewichtsevenwicht (44% vooraan – 56% achteraan), waarbij het meeste gewicht zich tussen de voor- en achterwielen bevindt. Achter de voorbumper wordt de radiator 45 graden gekanteld om de luchttoevoer te verbeteren en het zwaartepunt zoveel mogelijk te verlagen. Het zwaartepunt van de A110 is niet alleen erg laag, het bevindt zich ook ter hoogte van de heupen van de bestuurder, wat de uitdrukking ‘sturen met de heupen’ al zijn betekenis geeft.