Alpine presenteert een plan van aanpak voor de langere termijn waarbij dit merk binnen Groupe Renault de pijlen richt op innovatieve, authentieke en exclusieve sportauto’s.
Daarvoor worden de huidige activiteiten van Alpine, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing gebundeld onder het merk Alpine. Een merk dat zal staan voor een eigen line-up met een gespecialiseerde productie en ontwikkeling, ondersteund door de aanzienlijke media-exposure van de Formule 1. Een gezamenlijke inspanning die is gericht op het vergroten van de marktwaarde van Alpine binnen een breder speelveld.
Alpine richt zich daarbij op een nieuwe generatie van maatschappelijk betrokken en gepassioneerde ‘early adopters’ in mobiliteit.
Renault Sport Cars omvat een team van 300 medewerkers die sportauto’s ontwikkelen. Deze divisie is binnen Groupe Renault verantwoordelijk voor iconische modellen als de R5 Turbo, Clio V6, Megane RS Trophy en de nieuwe Alpine A110.
Renault Sport Racing, met zijn gelijknamige F1 team bestaat uit 1.200 medewerkers die autosporttechnologie ontwikkelen samen met aerodynamische specialisten, mecaniciens en aandrijflijn-engineers. F1 is een krachtig marketingplatform met meer dan 500 miljoen fans wereldwijd en daarmee een unieke mogelijkheid om de naamsbekendheid van Alpine wereldwijd te versterken.
Alpine zal ook het gamma en de slagkracht van Groupe Renault en de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi vergroten. Onder meer door gebruik te maken van de technologie van het EV-platform van de Alliantie, wereldwijde productiefaciliteiten, gezamenlijke inkoopkracht voor kostenreductie, een wereldwijd distributienetwerk en RCI Financial Services. Met als doel in 2025 winstgevend te zijn, inclusief de investeringen in de autosport.
Alpine binnen Groupe Renault naar voren geschoven als hét merk voor innovatie, autosport en exclusieve sportauto’s
Alpine neemt binnen Groupe Renault het voortouw voor innovatie in technologie, distributie, klantervaring of wat verder kan bijdragen aan het scheppen van meerwaarde. Het ontwikkelen van een nieuwe generatie producten van Alpine zal aldus de innovatie binnen Groupe Renault extra impulsen geven waarbij technologie en expertise uit de Formule 1 tot voordeel strekt: te denken is aan efficiënt energiemanagement, veiligheidssystemen en connectiviteitsoplossingen op basis van de hoogwaardige F1 data-analyse en -verwerking. Dit zal de modellen van Alpine een competitief voordeel moeten geven.
“De nieuwe Alpine entiteit koppelt drie merken met separate bedrijfsmiddelen en expertise voor een krachtige en volwaardige business unit. Het vakmanschap van onze fabriek in Dieppe en engineering meesterschap van onze Formule 1 en Renault Sport teams zullen doorklinken in onze van verfijnde technologie voorziene 100% elektrische line-up en daarmee de prachtige naam Alpine naar de toekomst voeren. We zullen ons manifesteren op het circuit en de openbare weg; authentiek en high-tech, vernieuwend en gepassioneerd”, zegt Laurent Rossi, CEO Alpine.
Met ingang van 2021 zal het Alpine F1 team de strijd aangaan met een aantal prestigieuze namen in de automotive industrie en zal het merk toetreden tot de exclusieve club van volledige fabrieksteams.
“Het geven van een krachtige en specifieke identiteit aan het Formule 1 team, en ook aan het gehele Alpine autosportprogramma, is daarvan het bewijs en biedt ook een kans. Met autosport in de kern van ons proces is ook grafische identiteit essentieel. Het is te zien aan het nieuwe kleurschema van het Alpine F1 team, zoals vandaag voor het eerst getoond. Enkele structurele grafische elementen blijven in het kleurschema, maar het grote Alpine embleem symboliseert de eigen merkidentiteit in de autosport. De kleuren blauw, wit en rood verwijzen naar de Franse en Britse vlaggen. Talrijke variaties op dit schema zitten nog in het vat voor andere modellen voor de autosport”, zegt Antony Villain, Alpine Design Director
De komst van de originele A110 voor straatgebruik in 1962 gaf het bedrijf een boost. Alpine en Renault werkten toen al nauw samen. Alpine modellen werden verkocht en onderhouden door Renault dealers. Begin jaren zeventig was Alpine een van de sterke spelers in de top van de rallysport. In 1971 pakte Alpine alle drie de podiumplaatsen in de wereldberoemde Rallye Monte Carlo voor het eerst, en in 1973 nog eens een keer. Later dat jaar won Alpine de constructeurstitel in het World Rally Championship (WRC).
In diezelfde periode stegen ook de verkopen van de straatversies. Alpine bouwde daarvoor in 1969 een fabriek in Dieppe, waar nu ook de huidige A110 wordt gefabriceerd. In 1971 ging hier de A310 in productie, twee jaar later heeft Groupe Renault Alpine overgenomen.
Alpine behaalde zijn meest fameuze triomf in 1978: de eerste plaats in het overall eindklassement van de 24 Uur van Le Mans. Het bedrijf ging door met het ontwerpen van nieuwe en innovatieve modellen tot in de jaren tachtig met onder meer de introductie van de A310 V6 en de GTA. In 1995 is de productie uiteindelijk gestopt.
Het merk, opgericht in 1955 door Jean Rédélé, onderscheidde zich van met af aan met stijlvolle Franse sportauto’s. In 2018 is de nieuwe A110 gepresenteerd, een model dat trouw blijft aan Alpine’s uitgangspunten zoals compactheid, lichte bouw, wendbaarheid en rijplezier. In 2021 bundelen Alpine, Renault Sport en Renault Sport Racing de krachten om samen onder de vlag van Alpine verder te gaan en de aandacht te concentreren op innovatieve, authentieke en exclusieve sportauto’s van Groupe Renault. Daarbij wordt ten volle het vakmanschap van de historische fabriek in Dieppe benut evenals engineering meesterschap van de Formule 1 en de Renault Sport teams.